Seier til Team J&J med "Party Girl" i årets Ran Eintype Regatta!

Javacup 2016 startet på Hauglandsosen og i helgen som var ble den avsluttet på samme plass. Det ble satt deltager rekord i regattaen for Melges 24 i Hordaland med 9 båter på startstreken. Antall båter fra Hordaland gjorde også at man fikk Kretsmesterskap status på denne regattaen.

Vi hadde trening på banen på mandag under flotte forhold. Vi bonet båten og klargjorde skroget slik at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. Dagen før regattaen trente vi også på banen, men vinden forsvant og dette ble bare en kort økt.

På lørdag ble det skutt opp AP på land og vi ble ventende på kaien i Ran SF. Så skjøt man ned AP på land og satt den igjen på startfartøyet når vinden fylte inn fra Vest. I første seilas ledet vi kort tid før toppmerket, men slo inn i et vindhull og ble tilslutt nummer 8. Seilasen ble avkortet med en runde i den ustabile vinden. Etter denne katastrofale starten så vi oss aldri tilbake og klinte til med god seiling i de siste tre seilasene og hadde 8,1,1,1 etter første dag.

På søndag blåste den litt mer stabil vind. Vi begynte dagen med en 2 plass og fortsatte med 3 spikre. På banen var det ganske mye strøm og litt vind forskjeller. Vi jobbet en god del med å ha hodet ut av båten. Startene satt brukbart, bortsett fra den ene. Fikk slått oss inn i fri vind og seilte raskt etter det. Hyggelig å registrere at de tingene vi trener på sitter bedre og bedre.

Vi vant dermed Ran Eintype ti poeng foran neste båt og sikret KM nr.2 for Team J&J og båten Party Girl. Dette var siste seilas i Javacup 2016 som vi også vant med klar margin.

Følgende seilte Party Girl denne helgen: Sindre Alvestad – baug, Henrik Rye Jakobsen – midt/trim, Jørgen A.Wathne – trim/taktikk og Jens A.Wathne – rormann.

Resultater fra Ran Eintype Regatta finner du på link her.

for “Team J& J” – Jens

foto: Erik Svensen og Kjell Magnus Økland