Key West Race Week 2016.

Rapportar frå Team J&J og deira deltaking i Key West Race Week 2016!

Rapport frå dag 1, Team J&J, i Key West;

Det var en fantastisk første dag på vannet i Key West. Det ble seilt tre seilaser, så det ble en lang dag på vannet. Resultatene vi seilte inn til var 5,4,8. Vi ligger med det på 6 plass, men bare to poeng fra 4 plassen. Den nye stående riggen fungere bra og seilene fra Quantum har også levert. Seilklærne fra Gill North America fungerer også bra. Vinden var rundt 15-18 knop og båtene planet på lensen. På kryssen handler det om kontroll på krengingen og fart gjennom bølgene. Startene har vært gode og vi har hatt valgene vi ønsket. Laget vi stiller denne gang består av en ny seiler og den fin innstillingen tar litt tid. De to første seilasene er vi høyst fornøyd med, mens den siste er vi mindre fornøyd med. Etter endt seilas var det deilig med en var dusj etter en noe hustrig dag på vannet. Avfukteren ble satt på og riggen skrudd ned i base. Vi gleder oss til morgen dagen.

Stay tuned - Team J&J

Rapport frå dag 2, Team J&J, i Key West;

Gårsdagens seiling ble avlyst på grunn av for mye vind. Vi benyttet dagen til å gå over båten. Service og vedlikehold er en viktig del av seilingen. En del mindre utskiftninger er gjennomført og vi er klar for en ny dag med seiling her i Key West. Regattaledelsen legger opp til tre seilaser og værmeldingen ser bedre ut. 10-15 knop og bølger fra går kan gi spennende forhold i dag.

Stay tuned - Team J&J

Rapport frå dag 3, Team J&J, i Key West;

Vi var godt forberedt før dagens seilaser. Regjerende verdensmester Chris Rast spurte om vi ønsket å teste mot dem før start. Det gjorde vi med at vi satt opp vår båt slik vi trodde var best mulig uten hjelp fra dem. Så seilte vi mot hverandre i 25min. Dette resulterte i video. Den ble brukt til instruksjon video etter dagens seilaser og vi kunne spør spørsmål sammen med de andre. Artig og se hvordan proffene gjør det.

Dagens første seilas hadde vi riktig trim på riggen etter start gikk vi mot høyre med god fart rundt toppmerke på tredje plass. På lensen var det godt trykk og båten planet. Den minste klassen på banen vår har litt kortere toppmerke og derfor må vi seile oss bort fra disse båtene. Vi holdt god fart, men mistet en båt. På kryssen gikk det fortsatt fort . Vi gikk i mål etter andre lensen på en 4er bane på 4 plass som vi var godt fornøyd med. I de to siste seilasene var vi litt grådig på noen vindskift og sjekket ikke inn mot midten. Riggen var litt overtrimmet. Dette resulterte dårlige resultater. Litt misfornøyd med det, men vi vet hva som skjedde og skal rette på det til i morgen.

Værmeldingene varierer her ned i både styrke og retning. To dager igjen med seiling og 6 seilaser. Vi har mye å seile for å gleder oss masse. I kveld ble det tidlig seng og masse søvn.

Stay tuned - takk for følget!

Rapport dag 4 frå Team J&J i Key West:

I dag var vinden variabel; 7-19 knop så i dag kom det nye rigg oppsettet til sin rett. Tom hadde en mye enklere jobb å sette riggen riktig. På Melges 24 er dette viktig og nødvendig for å holde båten gående. Vi gikk en del høyre i dag som var den samme veien som Black Seal laget hadde gjort. Normalt er Key West mer gå mot stranden på venstre. Dette fungerte bra. Vi må planlegge inngangen til merkene nøye da vi deler banen med to andre klasser på bane 2 av 4. For å ta steget videre opp må rormannen styre bedre både opp og ned samt at smart seiling vil ta os videre fremover. Tid i båten med fokus på de rette tingene er veien opp og frem. Vi gjør innimellom gode ting og i dag er vi fornøyd med stabiliteten. Laget ombord i båten har gjort en fantastisk jobb med forbredelser, seilingen og etterpå.

Vi er fornøyd med å være den beste amatørbåten i dag.

Værmeldingen for siste dag ser dårlig ut. Vinden snur på sør og det blir varmere, men regn og lyn ser overhengende ut. Starten er flyttet frem en time.

Takk for at dere følger med oss!

Rapport dag 5 frå Team J&J i Key West:

I dag begynte det hele med en from fra sør med torden, lyn og masse regn. På værbrifingen med Ed Baird ble det sagt at det ble seiling, men at mengden lyn ville avgjøre om man fikk sjøsatt båter som ble lagret på land.

Vi seilte ut til banen og gikk gjennom hele trim tabellen og endte på den høyeste settingen som er. Vi hadde da kontroll på båten. Fikk en grei start ved båten. Etter en stund Slo vi over til babord halser og gikk et godt stykke ut på høyre siden. Vi hadde god fart gjennom bølgene og rundt topp merket på fjerde plass. Ved første bunnmerke var vi likt med tredje plass og det var vi også på andre toppmerke. På siste lensen lå vi mellom 12-17 knop hele tiden avhengig hvor dypt vi gikk. Vi endte på 4 plass i denne seilasen. Et solid resultat og med kontroll. En av båtene mistet masten rett før målgang.

I pausen kom vinden opp og sikten forsvant, mens bølgene bare ble større og større. Etter hvert så arrangøren at det ikke vill være mulig å seile siste seilas. De avlyste dagens siste seilas og vi gikk til land som vinnere av amatørklassen i årets Key West Race Week!!!!

Mannskap;

Tom Murray - Annapolis

Chris Chadwick - Fort Lauderdale

Jørgen og Jens A. Wathne - Askøy Seilforening.