God innsats av Team J&J i "Party Girl" i årets Charleston Race Week i USA!

Laget enda til slutt på ein 2.plass samanlagt i amatørklassen, etter 10 seglasar i godt med vind som i fylgje dei sjølve har gjeve dei ein fantastisk regatta.

Her er rapportane me fekk undervegs frå Jens A.Wathe (og som vart publisert løpande på facebooksida vår):

Dag 1:

Med 30 båter på linjen og et godt forberedt lag var vi i en god posisjon. Vinden var relativt stabil i retning, men vinden kom i kast sånn at det til tider var utfordrende taktiske forhold. Regatta ledelsen gjorde en utmerket jobb å få til 4 relativt raske seilaser. Strømmen øket utover dagen og bortsett fra siste seilasen hadde vi god kontroll på den. Vi jobber med riggtrimmen ombord. I Melges 24 klassen kan man etter reglene skru hele tiden for et optimalt oppsett. Balansen i båten var bra. To bra starter, samt til tider god fart gjør at vi hadde 9,7,10 i de tre første seilasene noe vi er meget godt fornøyd med. Den siste seilasen var vi sen i starten i motstrøm og vi bommet på en layline og gikk på feil bunnmerke.

Vi leder amatørklassen etter første dag og er fornøyd med det. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Stay tuned Team J&J

Link til resultater: http://www.yachtscoring.com/event_results_cumulative.cfm?eid=1530

Dag 2:

Melges 24 klassen seiler på bane 3 som ligger i munningen ut mot havet. Området kan til tider har ganske sterk strøm. Spesielt i siste seilas fikk vi dette til ganske bra. Dette til forskjell fra første seilas. Riggen var satt relativt stramt da det blåste friskt. Mannskaps arbeidet er viktig og under slike forhold gjør det en stor forskjell. Mannskapet gjorde en flott jobb. Lensene i slike forhold er en drøm 16-17 knop, sjøsprøyt og sol. Vi har jobbet litt med ulike oppgave i løpet av de 8 seilasene og føler at vi er på rette spor og vi lønne seg i det lange løpet. Vi jobber konstant med farten og krengingen. Vi har noen arbeids oppgaver her også. Dynamikken rundt det taktiske viser også bedring.

Vi er fornøyd med 3 av 4 seilaser. Ligger 10 i sammendraget og 2 i amatørklassen. En ny båt er lagt i denne klassen. Den båten ligger 5 i sammendraget. Det kan bli en ny flott dag på vannet i morgen.

Stay tuned! Team J&J

Dag 3:

Værmelding og vær brief fra Quantum Sails sa at forholdene skulle være ustabile. Vinden skulle komme i kast og retningen var ustabil. Vi seilte to seilaser som gav oss en 20 plass i første seilas. Vi kom litt dårlig ut, men hadde seilt oss opp etter en god første lens med full plan. Vi gjorde det ok på andre kryss. Mange båter rundet toppmerke i løpet av kort tid. Et beslag røk som medførte at vi ikke fikk satt baugspydet. Så istedenfor å seile 14-17knop på lensen så måtte vi seile dønn platt inntil problemet var løst. Skuffende. Siste seilas kom vi bedre ut av blokkene. Seilte litt mer konservativt på kryssen og traff bedre på skiftene. Store vindhull gjorde at vi gikk fra maks akterstag til at vi måte skifte på skjøtepunkt og sitte i le for å ha båten gående. På lensen når råssene kom hadde vi 17 knop og seilte 30 grade lavere. Vi ble 9 i den siste seilasen. Det var et solid race med gode valg og mye arbeid.

10 seilaser i bra med vind har gitt oss en fantastisk regatta. Det har vært båter fra 10 land og 27 stater i USA. Melges 24 klassen har økende deltager antall og det er flere lag som kommer tilbake i klassen. Det er nå registrert 120 båter til VM! Ombord har vi jobbet med dynamikken rundt taktikk på lens. Vi så klare fremskritt både på informasjons og beslutningstakningen. Vi jobber fortsatt med rigg og seiltrim. Riggen må settes riktig etter forholdene og skrus på hele tiden.

Vi er godt fornøyd med innsatsen. Dette har vært en solid regatta for oss med nye positivt. Båten er pakket og er allerede på veien til lagring. Viktig å få spylt alt å tatt vare på utstyret slik at vi er klar til VM.

Team J&J - sliten, men fornøyd.