Dansk Mesterskap i Melges 24

Team J&J med båten Party Girl stilte i årets mesterskap som gikk av stabelen i Skive som ligger på den midtjyske halvøya Salling. Mannskapet om bord var Sindre Alvestad, Henrik Rye Jakobsen, Jørgen og Jens Altern Wathne.

Det var seiling fra fredag til og med søndag. Med variable forhold klarte arrangøren å få i gang 11 seilaser av maksimalt 12. Det var med 23 båter fra Tyskland, Sverige, Danmark og Norge. På fredag var det relativt lite vind som vi normalt sett har de største utfordringene i. Den første starten var veldig babord favorisert og planen vår var å komme inn fra styrbord nede ved dette merket. Allerede ved før startskuddet gikk kom båter inn fra babord ved merke. I dette kaoset gikk det dårlig for oss. I seilasen etterpå gikk det straks bedre og med et resultat litt over midten. I siste seilas på fredagen gikk det knall bra og på siste lens lå vi an til en annen plass, da vi jibbet oss inn for litt mer vind. De to bak oss fortsatte rett i mål, noe som gav oss en fjerde plass. Dette var bittert!

På lørdag kom det mer vind og vi var med i spillet fra start. Vi hadde en kjempe dag på banen og seilte inn til 8,3,9,6,9. Solid seiling av laget og gjorde at vi godt fornøyd ved dagens slutt. Vi stilte litt spørsmål med arrangørens registering av resultater. Hadde vi hatt litt tur kunne resultatene vært enda bedre på en dag med både sol og vind.

Søndag var det vind og vi var tidlig ute på banen. Vi var enig om at høyre siden var den mest favoriserte, men tross gode starter klart vi ikke å gjør dette om til solide resultater. Ved første merke i første seilas kom vi inn fra babord med toppmerket og der manglet vi en båt lengde på å gå inn på 3 plass, mens vi rundet nede på en 15 plass. I andre seilas stemte det bedre og da seilte vi inn til 4 plass.

I Skive bodde laget slik til at vi hadde båten utenfor terrassen og med kort vei til banen var dette en fin plass. Danskene fikk oss til å føle oss velkommen med aftersailing og felles måltider.

Vi fikk en positiv utvikling i forhold til ting vi har jobbet med etter NM, men sitter igjen med en liste som skal jobbes med i løpet av høsten. Vi endte på 9 plass av 23 båter og var litt for variable for å seile oss inn på topp fem.

Team J&J, Jens A. Wathne