ASF til topps i 2.divisjon!

Det er et slitent, men glad Askøylag som er på vei over fjellet etter en begivenhetsrik helg under Seilsportsligaens tredje regatta i Larvik.

Det kan ikke legges skjul på at fallhøyden hadde bygget seg opp før helgens stevne i 2. divisjon, hvor ASF lå på andre plass totalt, fire poeng bak risør og med Bundefjorden, Hurum og Ålesund halsende like bak.

For ASF startet helgen bokstavlig talt med et brak, hvor lagets båt ble påkjørt i en såkalt "T-bone" på første toppmerke, noe som naturlig nok sammen med flere andre protestsituasjoner holdt på å ta fokus. Laget klarte likevel å seile inn til en god andre plass på åpningsracet. Flere førsteplasser fulgte, og Askøy lå for første gang i tet etter første dag, men i et tett og felt med svært gode seilere like bak.

På søndag var det som lørdag, svært gode vindforhold, og Askøy fulgte opp lørdagens gode seiling med kun førsteplasser, sett bort fra en tredjeplass hvor vi kom litt dårlig ut fra start, og bommet på noen vindskift.

Laget seiler til tider svært godt - med gode starter, god høyde/fart og et godt koordinert mannskap. – Det er tydelig at folk har begynt å legge merke til Askøy seilforening i Seilsportsligaen, sier lagets yngstemann, Karl Emil Haugen. Å delta for laget i ligaen er lærerikt og det er gøy når "ting begynner å sitte".

Siste runde i Seilsportsligaen går 8. og 9. september i Moss, og Askøy skal for første gang forsvare en førsteplass i sammendraget, med Risør ett poeng bak og med Bundefjorden fem poeng bak der igjen. Målet for året om en topp fire plassering og opprykk til 1. divisjon må nå sies å være innenfor rekkevidde, og en pallplassering hadde også vært fryktelig morsomt. Laget har allerede begynt forberedelsene og prosessen frem til neste regatta, og til Moss håper laget å få med noen flere seilere enn det vi har hatt med til nå.

Karl Petter Haugen, Lagleder ASF

Askøy sitt lag, frå venstre: Karl Petter Haugen, Torstein Hellebust, Karl Emil Haugen og Stian Soltvedt.